تصفیه-آب-صنعتی-زلال-آب

تصفیه آب صنعتی چیست

یکی از روش های پیشرفته و متداول برای تصفیه آب صنعتی استفاده از روش اسمز معکوس reverse osmosis می باشد  در فرایند اسمز معکوس RO آب خام با فشار معینی از غشاهای نیمه تروا عبور کرده و املاح و شوری آب حذف می گردد غشاها یا فیلتر های ممبران صنعتی دارای روزنه های به قطر خیلی ریز بوده که املاحی مانند کربنات کلسیم و نمک و فلزات سنگین قادر به عبور از آنها نیستند در خروجی غشا ها دو نوع آب تصفیه شده خالص و پساب بدست می آید برای درک روش های تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس و آب شیرین کن مطالب زیر مفید واقع خواهد شد.

تصفیه آب صنعتی                                              فرایند یا سیستم اسمز معکوس چیست ؟

فرایند اسمز

اسمز  حرکت آب رقیق به طرف آب غلیظ می باشد نمونه های زیادی در طبیعت از فرایند اسمز موجود است ریشه های گیاهان آب را حذب می کنند که بدون نیاز به فشار و یا انرژی می باشد این پدیده یک نمونه اسمز می باشد.

فرایند اسمز معکوس

در اسمز معکوس  آب از سمت آب غلیظ به سمت آب رقیق حرکت می کند در واقع اختلاف غلظت در دو سمت غشا نیمه تراوا باعث انتقال جرم می شود البته این انتقال نیاز به فشار دارد

غشای نیمه تراوا

غشا عبارت است از پارچه ها یا کاغذ های صافی که دارای روزنه های با قطر مشخص می باشد از این غشا ها فقط ذراتی که اندازه آنها کوچکتر از اندازه روزنه غشا باشد عبور می کنند در سیستم های تصفیه آب صنعتی به غشا های نیمه تراوا ممبران MEMBRANE نیز گفته می شود.

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس

آب برای عبور از فیلتر های ممبران باید پیش تصفیه گردد پیش تصفیه آب صنعتی به منظور حذف مواد معلق ، گل و لای ، کدورت ، کلر ، بو و طعم در دستگاه های آب شیرین کن در نظر گرفته می شود. اگر این املاح قبل از ورود آب به ممبران ها حذف و تصفیه نگردد باعث گرفتگی زودهنگام و کاهش راندامان سیستم اسمز معکوس ( ممبران ها ) می گردد لذا نخستین گام برای تصفیه آب در سیستم اسمز معکوس حذف املاح و کدورت آب خام می باشد.

حذف مواد معلق و گل و لای

برای حذف مواد معلق جامد در آب از فیلتر های شنی SAND FILTER استفاده می گردد فیلتر های شنی مخازنی از جنس فلزی و یا فایبرگلاس می باشد که در داخل آن سیلیس های معدنی در دانه بندی های مختلف ریخته می شود آب خام از بستر و لایه های این سیلیس ها عبور می کند در هنگام عبور آب از این بستر مواد معلق و گل ولای در سیلیس ها حذف می گردد این فیلتر های شنی در تصفیه آب صنعتی نیاز به شستشوی معکوس نیز  دارند.

حذف کلر ، بو و طعم

برای حذف کلر و بو و طعم از فیلتر کربن فعال یا زغال فعال CARBON FILTER استفاده می گردد فیلتر های کربنی مخازنی از جنس فلزی و یا فایبرگلاس می باشد که در داخل آن کربن فعال تهیه شده از پوسته های گیاهی ( پوست گردو ، نارگیل ، پسته ) ریخته می شود کربن فعال یک ماده حاذب می باشد  کلر ، بو و طعم توسط کربن فعال به راحتی قابل حذف می باشد استفاده از فیلتر کربنی در پیش تصفیه دستگاه آب شیرین کن یا تصفیه آب صنعتی باعث افزایش عمران فیلتر های ممبران می شود.

حذف ذرات  و مواد معلق خیلی ریز

آب خام حتی بعد از عبور از فیلتر های شنی و کربنی در دستگاه تصفیه آب صنعتی ،  حاوی ذراتی و مواد معلق می باشد معمولا اندازه این ذرات کمتر از  150 میکرون می باشد میکرو فیلتر ها یکی از بهترین روش ها برای حذف ذرات ریز عبور کرده از فیلتر شنی و کربنی می باشد میکرو فیلتر ها محفظه های فلزی و یا پلیمری بوده که داخل آنها فیلتر های الیافی از جنس پلی پروپیلن جایگزاری می گردد این فیلتر قابلیت حذف ذرات تا میکرون را دارند یعنی ذرات بزرگتر از 5 میکرون در این فیلتر گیر می کنند.

سیستم تزریق مواد شیمیایی

آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت ها مواد بازدارنده رسوب بوده که در دستگاه های تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن توسط دوزینگ پمپ ها به سیستم تزریق میگردد در واقع آنتی اسکالانت ها باعث عدم نشست رسوبات و نمک ها در منافذ فیلتر های ممبران می شود و در منافذ ممبران ها رسوب گذاری نمی شود در نتیجه عمر فیلتر های ممبران بیشتر و راندامان بالاتری خواهند داشت . یکی از معروف ترین آنتی اسکالانت های تصفیه آب های صنعتی ، آنتی اسکالانت فلوکن FLUCON 260 می باشد میزان تزریق آنتی اسکالانت کاملا به آنالیز آب خام بستکی دارد.

تزریق کلر

اگر آب خام دارای آلودگی میکروبی باشد برای حذف آلودگی و گند زدایی از سیستم های کلر زنی استفاده می گردد دستگاه های کلر زنی شامل مخزن پلیمری ، همزن ، گیربکس و دوزینگ پمپ می باشند پس از آماده شده محلول کلر و آب همزن این محلول را کاملا یکنواخت و برای مصرف آماده می کند محلول آب کلر توسط دوزینگ پمپ یا پمپ ها به سیستم ضد عفونی تزریق می گردد اگر آب خام دارای آلودگی میکروبی باشد و حذف نشده وارد سیستم ممبران ها اسمز معکوس گردد باعث گرفتگی زود هنگام ممبران ها خواهد شد .

تزریق مواد شیمیایی برای حذف کلر

کلر از یکی مواد مضر برای فیلتر های ممبران می باشد بعبارتی آب باید قبل ورود به فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی کاملا حذف گردد در صورتی که از آب شهری و یا سیستم های تزریق کلر ( جهت ضد عفونی کردن) در دستگاه آب شیرین کن و تصفیه آب صنعتی استفادن می شود حتما باید سیستم های حذف کلر با مواد شیمیایی برای دستگاه های تصفیه آب صنعتی نصب و تجهیز گردد.

پمپاژ جهت تامین فشار

آب بعد از خروج از سیستم میکرو فیلتر ها در دستگاه تصفیه آب صنعتی توسط پمپ یا پمپ های فشاری قوی از جنس استیل به سیستم اسمز معکوس ممبران ها پمپاژ می شود هدف از این پمپاژ افزایش فشار آب ( هد یا ارتفاع) برای جدا سازی آب خالص و پساب می باشد پمپ های فشار قوی RO معمولا به شکل پمپ عمودی (ایستاده ) در انواع برند ها در بازار موجود می باشد   انتخاب استیل برای جنس بدنه این پمپ ها جهت جلوگیری از خورندگی بدنه می باشد .

ممبران های صنعتی

سیستم اسمز معکوس عبارت است از محفظه های بنام پرشرر وسل از جنس فایبرگلاس به شکل لوله ای در قطر های 4 و 8 اینچ که فیلتر های ممبران در داخل این پرشرر وسل ها قرار می گیرند فیلتر های ممبران صنعتی در سایز 4اینچ و 8 اینچ در بازار موجود می باشد ممبران ها پارچه ها رول شده از جنس پلی آمید با اندازه منافذ 0.0001 میکرون توانایی حذف نمک ها ، رسوبات ، فلزات سنگین را دارند

آب خام بعد از مراحل فوق در خروجی پرشرر وسل ها به دو مدل آب تصفیه شده و پساب تبدیل می شود آب تصفیه شده خروجی از ممبران ها در ت آب شیرین کن صنعتی کاملا خالص و عاری از هرگونه آلودگی می باشد پساب خروجی از تصفیه آب صنعتی  آبی شور و دارای املاح بسیار بالا است.

خرید تصفیه آب صنعتی

خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی بر اساس نیاز ها متفاوت می باشدساخت دستگاه های آب شیرین کن کاملا سفاری و مخصوصا نیاز هر خریدار و مصرف کننده می باشد.

قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی در تبریز

قیمت تصفیه آب صنعتی کاملا به تجهیزات استفاده شده نظیر جنس شاسی ( استیل یا آهنی ) ، نوع پیش فیلتراسیون ( شنی و کربنی و میکروفیلتر ) ، نوع پمپ فشار قوی  و نوع ممبران های استفاده بستکی دارد .

 فروشگاه زلال آب بعنوان سازنده و طراح دستگاه های تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن برای انواع نیازها در تبریز فعالیت دارد دستگاه های تصفیه آب صنعتی فروشگاه زلال آب قابل ساخت و ارسال برای تمامی نقاط کشور می باشد جهت دریافت اطلاعات و قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی و نحوه خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *